Manualele de științele naturii spun că la noi nu mai sunt
codri, doar păduri, reminiscențe ale acestor mărețe ecosisteme. Totuși în
dimineața de decembrie, destul de caldă pentru acea perioadă a anului, am avut,
pentru câteva ore, șansa să constat că manualul după care studiasem eu
științele naturii era depășit demult.
Bucuria de a merge spre casă pe un drum nou, a făcut ca
odată ieșită din Tg Jiu - cu nerăbdarea și curiozitatea de a intra în defileu
cuibărită în suflet, să ignor drumul peticit, aparenta sălbaticie care ascunde de
fapt indiferența românului față de natură, containerele de gunoi ad-hoc în
gropi săpate de pe vremea lui Pazvante, aparenta sărăcie care pare să transpară
de pe toate gardurile de foarte multă vreme nereparate sau nezugrăvite, afișe
electorale rupte, mâzgălite, diversele înscrisuri de pe pereți, rugina care se
lăfăie în panourile, porțile, ferestrele magazinelor și chiar în benzinării.
În fața caselor însă sunt trași armăsari de foc de ultimă
oră - Audi 6, Porche Cayenne și chiar un Lexus ca să nu mai spun de Ferrari sau
caraule 4 x 4, printre care se strecoară cu greutate, e drept, câte o căruță
care crezi că acu-acu se va dezmembra, dar care are număr de înmatriculare și este
trasă de un cal slab, ce mai mult pare să se împiedice decât să meargă și are
pompoane roșii la zăbală.
În mai toate
curțile pe lângă care alunec, casele au câte un acaret nou sau se construiesc
clădiri noi, ce mai, o combinație autohtonă de ignoranță, orgoliu nemăsurat și
egoism nejustificat pentru că nu ai cum altfel să definești imaginea care ți se
desfășoară în fața ochilor - luxul afișat și gunoiul care îți bate în poartă.
Copiii, cu inocența vârstei riguros distribuită între
datoriile casnice și joacă, împart bucata de pâine cu câte un câine vagabond în
timp ce împing căruțul cu roți descentrate în care se află câte 2 -3 bidoane de
plastic, către cișmeaua din colțul străzii. Deși peste tot se construiește,
deși autoturisme de ultimă oră fac mândria locurilor, micile așezări din Valea
Jiului par să nu aibă apă curentă.
Curând însă, toate acestea rămân în urmă. Câteva curbe,
șoseaua urcă și coboară, apoi apele înspumate ale Jiului încep să se însoțească
cu drumul, cu pădurea, cu piatra și cu muntele.
Deși îngustă, șoseaua șerpuiește paralel cu linia apei.
Mă surprinde curățenia, dar imediat îmi mușc limba pentru ca refugiile de
odihină, unde omul mai poate lua o gură de aer sau mînca sunt pline de resturi
alimentare, hârtii și pungi de plastic, adevărat paradis culinar pentru câinii
vagabonzi care caută mâncare.
Poarta de intrare în Parcul Național Retezat
Fire de nori alunecă pe
cerul albăstriu și par niște frânturi de dorințe rătăcite printre rămurelele
dezgolite ale copacilor care asemeni unei oștiri, coboară valuri, valuri pe
versanții abrupți, nepăsându-le că și-au pierdut haina sau că-și sfâșie vălul
gălbui, agățat ba de câte o stâncă, ba de aripa toamnei, ba de trecerea
timpului...
Câte o furtună dezlănțuită,
cum se petrece frecvent prin aceste locuri, alungă trunchiurile smulse din
pământ până pe mijlocul apei, formând adevărate baraje, dar apa, cum bine spun
oamenii de știința, are legile ei, și curge și peste obstacol, cu acea
persuasiune și agilitate pe care i-o dă propria natură. Mă îndrept către poarta
sudică a Parcului Național Retezat, Parângul, Valcanul, Șureanul si masivul
Retezat mă așteaptă, știu că voi intra într-o zonă de basm și mă intreb daca
sunt pregatită pentru povesti.
Convulsiile Jiului prin
defileul cu același nume, sunt când frisonate de pietrișul care o ia la vale de
pe vreo costișe proaspăt defrișată – mă întreb când vor realiza cei care fac
acest lucru dezastrul ecologic la care se expun, deocamdată copacii sunt tăiați
cu inconștiența celui care știe că are dar și cu disperarea că seara poate nu
are ce să le pună copiilor pe masă, când line ca și cum apa de legendă și-a
găsit în sfârșit liniștea după lungi veacuri în care a cunoscut și durere și
bucurie și moarte și risipă și restriște, când apatice de parcă curgerea atemporală
a obosit și vrea să-și găsească un loc de tihnă.
Din ce îmi amintesc de la
orele de geografie, Valea Jiului cuprinde Depresiunea Petroșani, care înghite
efectiv apele Jiului sau invers, Jiul o domină străbătând-o ab abrupto, între
Câmpu lui Neag, Petrila și masivele
montane de care tocmai aminteam.
Zona beneficiază de un relief montan complex, cu culmi și vârfuri alpine
(Parângul Mare 2519 m), de forme glaciare și carstice și de unul deluros,
domol, cu lunci si terase în depresiune. Clima mai rece si umeda are caractere
montane si depresionare, cu strat de zapada gros si persistent (circa 4-5 luni)
la altitudini mari. Iată o
descriere extrem de seacă a pitoreștii Văi a Jiului. Așa că eu voi merge pe
drumul meu...
Lupeni 29 și Lupeni 77
Frumusețea săbatică se
îngemănează cu bogăția asunsă în măruntaiele pământului care a făcut să
înflorească celebrele localități miniere – Petroșani, Petrila, Vulcan,
Aninoasa, Uricani, Lupeni...dar să și consemeze o istorie deloc liniștită, care
s-a scris adesea cu sânge, sudoare, îndârjire, violență și distrugere, o
devărată capcană istorică cum spunea un scriitor.
1 – 3 august 1977 sunt zile
pe care din ce în ce mai puțini și le amintesc și care astăzi sunt inaginea din
ce în ce mai voalată a ceea ce a fost odată prima și ultima concesiune
comunistă. Condițiile infernale de muncă, tehnologia învechită, frecventele
accidente de muncă mortale – la mina Uricani, în toamna lui 72, de exemplu, au
murit 43 de mineri, au răbufnit în zilele fierbinți de august. La mina Lupeni,
o parte din schimb s-a blocat în subteran și o alta a blocat curtea minei. Tot
ce se petrecea aici părea ecoul ultimului țignal de sirenă din 1929, o grevă
intrată și ea în memoria afectivă a locului.
În trei zile de stat,
minerii au obținut ceea ce nu reușiseră în cei aproape cincizeci de ani cât
despărțea cele două evenimente. Cele
peste 150 de dosare întocmite, 50 de mineri internați la psihiatrie, alți 15
condamnați, peste 300 de mineri obligați să se mute cu familiile în locuri
stabilite de autorități și concedierea a 4000 de miner, a fost tributul care
trebuia plătit.
Lecția de democrație
comunistă nu a speriat. Dovadă că 25 de ani mai târziu, în 1993, în aceeași
Vale a Jiului era din nou în grevă. Datele problemei erau oarecum aceleași,
plus un leader de moment care a știut să transforme munca brută și
nemulțumirile ortacilor într-o masă de manevră fantastică. București-ul poartă
încă urmele cele 4 mineriade.
Timpul pare să se fi
îngemănat și el cu clipocirea apelor argintii, și trece, te face să cazi în
patima frumuseții care ascunde atâtea tentații. Petele de zăpadă, semne ale
unei ierni timpurii, smălțuiesc deja coamele pleșuve din depărtare. Se simte
după miros că în curând prin culoar nu se va mai circula decât cu mare greutate
și atenție. Ninsorile bat la ușă. Dar poate că norii cenușii, care se amurgesc în zare, să aducă ploaie...curând
uit de metafore pentru că ceea îmi iese în cale este o metaforă a voinței divine
îngemănate cu credința omului.
Nu știam că Mânăstirea
Linici ascunde o frumusețe atât de stranie, un fel de pendulare între
realitatea basmului – ea prinde formă din umbra marilor codrii, duritatea
istoriei – cei care au muncit la tronsonul Bumbești - Livezeni au încercat să
schilodească fața credinței, poate pe moment au reușit, dar acum este doar
umbra unei amintiri bolnave și credința de neclintit a celor care au știut să
dureze legende. Localnicii îi spun mireasa
din defileu. Albul pietrei și zugrăveala par să o facă să arate ca o
mireasă gătită pentru nunta cosmică...pe un picior de plai/pe-o gură de Rai...
Dacă închid ochii aud încă
tropotul armatelor generalului Bucow, cel care a trecut creștinătatea
răsăriteană prin focul necredinței și sabia cuceritorului fără să se gândească
o clipă că ceea ce este viu ca apa trece, ce este sacru ca piatra se întărește.
Lainic-ul s-a numărat printre cele 300 de lăcașuri ortodoxe date focului din
ordinul împărătesei Maria Tereza. Dar Lainici a renăscut din propria cenușă.
Atât de aprig și de viu încât Tudor Vladimirescu și pandurii săi au putut să se
ascundă în boltnițele mânăstiri de furia turcilor. Doar capul starețului Maxim
a căzut...
A venit primul război și a
distrus lăcașul din temelii. Caii și-au jucat copitele pe altarul sființit cu
sânge, dar credința aici, curgea până și în seva arborilor seculari și a
început să vină la vale; porniseră codrii să umble, cum spune Shakespeare, să reclădească
cu nou, locul de credință a marilor pustnici valahi - Nicodim cel Sfințit sau Irodion Ionescu
nimeni altul decât duhovnicul marelui Calinic Cernicanul, al cărui trup, întreg
și frumos mirositor, este ascuns în tainițele de la temelia vechii mânăstiri,
cum frumos spunea undeva Sorin Preda, și își așteaptă încă dreptul la
canonizare.
Comunismul părea că va
distruge ce nu a reușit Timpul, dar n-a fost să fie așa. Forța Lainici-ului
este prea mare ca să poată fii vreodată atinsă de lăcomia sau ura oamenilor.
Tot citat.
Salvarea din noi
Biserică veche este închisă.
Se renovează. Bani puțini. Cât există, se lucrează apoi se face pauză pentru a
strange de următoarea lucrare. Mi se permite să intru. Nu pot să nu remarc
schiturile cocoțate pe crestele dealurilor, monahismul se naște în tăcere și
meditație, seamănă foarte mult cu ceea ce văzusem la Kathoxenia și la Patra, o
îngemănare de imagini care de fapt, se regăsește peste tot acolo unde xista și
ortodoxia.
Apropo, este surprizător
câți preoți spun că mă cunosc. Și când întreb de unde, mi se răspunde simplu și
firesc, de la televizor. Bine, dar biserica este de acord cu astrologia?!
Zâmbesc. Și înțeleg. Ioan Damaschinul, în Dogmatica, partea a VII-a vosbește
despre astrologie. Am citi și răscit textul respectiv. Nimic acuzator, nimic
blasfemitor. Singura concluzie logică este să
știi să folosești spre a face bine cunoașterea ce ți-a fost dată. Părintele
Adrian înclină capul a înțelepciune ancestrală. L-am cunoscut în biserică, am vrut să îi sărut mâna când i-am
dat acatistul dar și-a tras-o ca ars: nu, mâna este păcătoasă, și a
ridicat jumătatea de palmă care i-a mai rămas. M-a străbătut unfior din creștet
până în tălpi.
Mi se făcuse frig
dintr-odată acolo unde întotdeauana găseam căldură. M-am depărtat de Tine, Doamne?
Întrebarea mi-a săgetat sufletul dureros, ghemuindu-se undeva la gura
stomacului. Aproape că auzeam strigătul de disperare care încerca să evadeze
printre dinți, dar ceva, indepedent de voința mea, a făcut să nu-l las să
scape. Bătrânul monah m-a îndreptat cu mâna schilodită spre colțul în care este
EA, icoana făcătoare de minuni.
Stranie, cu hieratismul
icoanelor bizantine în atitune, privea prin TIMP, prin mine, din cămașa de
argint aurit în care o îmbrăcaseră meșterii din atelierele atonite. Nici acum
nu-mi dau seama dacă era tristețe sau dezamăgire în privirea obosită. Mereu îmi
spun că nu poate fi dezamăgire deși cotidianul anost, violent, agresiv, rapace
lăsat peste omenire, pare să dovedească contrariul. Dar continui să fiu
convinsă că nu poate fi asta. Atâta timp cât mai există fărâma de credință,
încă putem fi Salvați!
Clopotul original este de-acum restaurat
Şi alături de el alte asemenea clopote
Fântâna Nemuritorilor este şi acum de leac...
Curtea Miresei îşi aşteaptă vizitatorii
Este locul preferat al Părintelui Ioan Sălăgeanu, arhitectul noului lăcaş
Pe deasupra noastră, nostalgica Vale a Pisătorilor
Muzeul, restaurat şi el îşi aşteaptă curioşii
Pangarul abundă în mărturii ale credinţei
Imi iau rămas bun de la Lainici cu promisiunea ca voi mai poposi aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu