Grădinile suspendate ale Balcicului
La sugestia unei
prietene, m-am mobilizat să scriu despre Balcic. Preocupările mele, în prezent,
sunt, în proproţie de 99 %, acaparate de studiul astrologiei, de documentări
amănunţite, unele, în limbi pe care le stăpânesc doar ca traducător şi mai greu
ca vorbitor, plus că am senzaţia că pe măsură ce cercetez, ce citesc, ce
asociaez şi acumulez, aşa cum spunea odată un filosof, constat că: cu cât ştiu
mai multe cu atât, de fapt, nu ştiu nimic.
Pe de altă parte,
sunt prinsă în cerbicia zilei unei săptămâni care a fost extrem de intensă
pentru toată lumea, de aceea cred că aveam nevoie de un moment de respiro. M-am săturat să mă tot joc cu telecomanda de
la televizor şi indiferent pe ce post mut, dau de acelaşi subiect! M-am săturat
de politica făcută de ochii lumii, m-am săturat de party-prix–urile prezentului
fără o soluţie viabilă pentru viitor, aşa că mai bine purced la drum...chiar
dacă este înnorat, sunt convinsă că atâta timp cât voi fi tastatură voi putea
evada.
Cotidianul ca şi viaţa – de poveste
Aventura a început în urmă cu 24 de ore înainte de
Balcic, când am pornit cu maică-mea şi nepoata mea spre Constanţa. Cum nu aveam
niciun ban în buzunar, nici măcar ăia 10 lei să plătim autostrada – schimbasem
tot în euro, că aşa e când eşti posesor de volan şi şef de trib, trebuie să
pleci urechea la ce vor ceilalţi, să nu uit că am cu mine doi copii, unul de 76
de ani, altul de 10 ani şi să fac ca ei. Şi uite aşa m-am trezit la 4 dimineaţa
că, de fapt, eu nu aveam un leuţ românesc. Găseai în buzunarele mele orice monedă mai puţin
lei. În fine, ne-am urnit, nu fără scandalul de dimineaţă – Roxana mănâncă mai repede / Da, nu mai vreau
/ Bine...da, mama trebuie să intervină ca de obicei: Nu plecăm până nu mănânci tot! / Mamă, las-o în pace şi cu mine ai
făcut la fel şi uită-te cum arăt! / Trebuie să mănânce! / Dacă nu aveţi de gând
să terminaţi vă las acasă pe amândouă, decid să-mi impun punctul de vedere.
De unde?! Atunci rămânem acasă! Ca
întotdeauna mama trebuie să aibă ultimul cuvânt.
Căldura pare să fi lichefiat totul în jur. Inclusiv
atmosfera. Inspiraţie. Expiraţie. Insiraţie. Expiraţie. Greoi. Kilometru după
kilometru decorul ambiental devine monoton. Dreapta – case, adică
şoseaua...stanga, cu puţină răbdare descoperi marea, nisipul, stufărişul...La ce te gândeşti, o aud pe maică-mea ca
prin vis. La Aurica, răspund mecanic.
Fii atentă la drum! – Sunt!
Aurica era verişoara mea primară, de la Ovidiu, fiica
surorii mai mari a tatălui meu. Ieri plecasem la ei cu gând să rămânem acolo;
am fost primiţi foarte bine, nu ne văzusem de vreo 13 ani, de la moartea
tatălui meu. Ne-am întins la vorbă, am mâncat, numai că lipsea ceva...Unde e Aurica? - mi-am adus aminte la un
moment dat şi l-am întrebat pe Tică,
nepotul meu, mai mare ca mine cu doi ani. Nu
te mai recunoaşte, aud înfundat în spatele meu. Nu am dat importanţă ci
m-am dus în spate. Doamne, Ce face
Timpul din om?! Aurica era pe jumătate cât o ştiam. Aurica, am luat-o de gât, am pupat-o pe obraji dar ea m-a
îndepărtat îndărătnic. Se uita la mine ca picată din lună. Privirea goală,
inexpresivă, deruta din ochii ei, m-a golit de vlagă. Cine e, l-a întrebat stins pe Tudorică, soţul ei. Gabi, fata lui Victor, i-a aranjat atent
baticul pe cap. Nu te mai
recunoaşte...uneori nici pe mine...dar am grijă de ea, aşa cum e. Mă uitam cu câtă dragoste o privea. Aurica, o femeie
puternică ce a dus mute la viaţa ei, iute din fire şi năvalnică, impulsivă şi
rea de muscă. S-a căsătorit de tânără, a avut o fiică. Soţul se-neacă la
pescuit. Se recăsătoreşte cu Tudorică, mai mic ca ea cu doi ani. Fiica din
prima căsătorie se mărită şi la aceeaşi vârstă cu a mamei sale, îşi pierde
soţul, bolnav de leucemie. Fiind săracă, părinţii lui Tudorică i-au făcut zile
negre, mai ales că avea şi un copil, dar ea a strâns din dinţi şi a tras cot la
cot cu soţul ei, şi-au cumpărat o bucată de teren şi au construit căsuţa cu
mâinile lor. L-au avut şi pe Tică. Din păcate, Mariana nu a fost atât de
norocoasă ca mama ei. S-a despărţit şi de cel de-al doilea soţ. Şi a rămas cu
doi copii de crescut. Mi se făcuse pielea de găină. Iar acum la volan, simt
acelaşi lucru.
Nu-mi mai
dau seama dacă noi alunecăm pe drum sau şoseaua alunecă pe lângă noi. Plămânii
par să-mi explodeze când inspir aerul fierbite. Sufocant. Încins. Dilatat.
Istovitor. Într-un cuvânt vipie. Noroc cu aerul condiţionat din maşină care
vine să mai anestezieze, dacă se poate spune aşa, agonia unei zile de vară
extrem de toridă. Vama este aproape, la un kilometrul de staţiunea atât de
controversată - luată însă cu asalt nu doar de turiştii români ci şi de cei
străini - cu acelaşi nume, probabil aici a fost cândva un punct vamal, de aceea
are adăugat şi adjectivul Veche.
Vameşul
bulgar ne priveşte pe fiecare...nu este
cazier..mă uit la mama, mama la mine, păi
nu avem nevoie atâta timp cât fetiţa ne este încredinţată legal...Păi, ar trebui...noi venim de la 900 de kilometri, de la Arad...a privit-o câteva
clipe pe maică-mea, pentru mama, că este
alb las (mama are parul alb, alb ca o pătură de nea)...am trecut şi de Vamă...e,
acu să vă văd, care face scandal coboară din maşină şi o ia pe jos.
Câţi kilometri sunt, întreabă mama. Vânez din ochi un panou. 62, răspund şi eu şi Roxana la unison. A, e aproape...Îhâ.... Urmând drumul monoton spre o destinaţie
neştiută doar imaginată, mintea mea, cum face atunci când sunt la volan, încearca
să înregistreze totul, vizual vorbind. Brusc însă, peste cotidianul imediat se
aştern gândurile. Mi-am amintit de perlele copiilor legate de Dumnezeu. Una
dintre ele, ale unui băieţel de 8 ani, spunea că Dumnezeu îi iubeşte şi pe necredincioşi dar cu suferinţă.
Cutremurător adevăr...A fost ca atunci când părintele Vasile de la Lainici m-a
întrebat ce cred eu despre Macrocosmos, dacă este inclus în Microcosmos şi
despre suflet. Ţin minte că i-am spus că Macrocosmosul se regăseşte în
Microcosmos şi invers. Şi sufletul? - a insistat. În momentul acela, în mintea mea s-a produs un
declic. Sufletul este singurul care nu a fost creat de Dumnezeu, Toate din jur
sunt Create, cu excepţia SUFLETULUI. Acesta ne-a fost dăruit, este fărâma
divină strecurată în noi atunci când omul a fost creat...este altceva şi de aceea el nu
poate fi inclus în Micro sau Macrocosmos, el nu a fost creat...Preotul
m-a privit lung şi a surâs şi o clipă am avut impresia că chipul lui se
metamorfozase subit în cel al lui Arsenie Boca... asemănarea este frapantă, cu
singura deosebire că părintele Vasile avea ochii verzi...
Oau, o aud pe Roxana.
Reven în prezent la fel de brusc şi privesc în jurul meu. Fac ochii mari. Nimerisem într-o mare de eoliene. Fracţiuni de
secundă am senzaţia că înot împotriva curentului, eu care nu ştiu să înot. Sunt
multe, aş spune că latura de est a Cadrilaterului este o mare de morişti
eoliene. Gabi ce sunt astea?...Morişti
eoliene pentru producerea energiei. Roxana tace câteva clipe şi o aud iar: Dar cum fac energie, e curent electric?
Nu-i răspund imediat. Da, curent
electric...când vântul este mai puternic cred că acţionează paletele acestor
morişti, motoarele încep să toarcă şi se generează electricitate altfel decât
în electrocentrale, de aceea acest tip de energie este numit neconvenţional. Mama zâmbeşte: Le-am văzut astea şi în Austria!
Verdele
din jurul nostru este sufocant. De la nuanţele vii şi acaparatoare ale
copacilor tineri şi ale pădurilor care se pierd, hăt în zare, la verdele pălit,
abia respirând ale arbuştilor de pe marginea drumului. Ici colo câte un fir de
floarea-soarelui pare să ne urmărească cu privirea. Pământul este brun roşcat
pe alocuri semn că abia a fost arat, în alte locuri, a luat patina cenuşii de
la uscăciune şi este năpădit de pir şi alte plante parazite.
Ce îmi
place este că în unele locuri s-a păstrat arhitectura veche. Case boiereşti
poate cândva au fost transformate în hanuri sau restaurante care te îmbie cu
liste de bucate bilingve chiar pe marginea drumului. Măgărurşii lăsaţi la
păscut rumegă apatici priponiţi de câte un salcâm mlădiu medintând probabil şi
ei la momentul când au ajuns pe ţărmurile Mării Negre. Şi în toată pustietatea
din jur rare ori vezi un om, în schimb, destul de multe maşini cu număr de
România.
Rezistenţa Trecutului în pântecul Prezentului
Balcic-ul
este un orăşel vechi, crescut parcă în golful cu acelaşi nume, ca într-o scoică
uriaşă ale cărei valve s-au contopit cu pământul maro-gălbui. Casele, unele de
început de secol, unele şi mai bătrâne, altele mai noi, poartă încă amprenta
unei aristocraţii pierdute în istorie şi dacă ai avea timp să citeşti prin
tencuiala scorojită sunt sigură că ai putea descoperii poveşti de mult
petrecute. De fapt, pereţii vechi seamănă întrucâtva cu un gromovnic al
vremurilor de altă dată şi parcă te aştepţi, ca de după câte o poartă de fier
cu încărcătura barocă veşnicită pe post de decoraţiune, să apară câte un crai
de Curte Veche în căutarea aventurii la Chantan, la Cazino sau pe Bulivard. Din
umbra mucezită a câte unui zid, cu puţină fantezie poţi închipui sau
regăsi istorii tăcute, încremenite în
zugrăveala atât de mult spălăcită încât ai senzaţia că prăbuşirea Timpului este
iminentă.
Privit de
sus, Balcicul seamănă cu micile orăşele de pe coasta amalfitană, Portofinno sau
Capri, iar şoseaua seamănă cu un şarpe
uriaş - din acela cum nu întâlneşti decât în basme, în filmele fantezie, ori
poate Glycon, şarpele sacru al dacilor, s-a rătăcit pe aici şi trage un pui de
somn cât o Veşnicie - care abia ce a ieşit din apele mării, albastre de la înălţimea de la care o
privesc, a înlănţuit oraşul; pare calm, dar oricând se poate trezi şi te poţi
aştepta la un atac prin surprindere. Încălecăm balaurul şi pornim la drum. Ştiţi cum era numit acest loc, mă
trezesc vorbind. Nimeni, nimic. Coasta de
Argint. Multe din vilele pe care le vedeţi au aparţinut românilor epocii,
oameni de teatru, politiceni şi pictori. Cum spunea cineva, Balcicul a fost
muză pentru Tonitza şi pentru Petraşcu. Se spune că, în fiecare vară, veneau
aici peste 150 de pictori, continui să povestesc pentru mine. În 1925 sau 1926, nu mai ţin minte, aici s-a
înfiinţat chiar Universtatea Liberă Coasta de Argint. I-au trecut pragul numeroase
personalităţi Nae Ionescu, Ion Marin Sadoveanu, Ion Pillat, Nicolae Iorga...maică-mea
priveşte apatic peisajul iar Roxana se joacă.Ia uite pentru cine îmi răcesc eu gura de pomană, mă trezesc
lametându-mă în gând.
Coborâm,
nu ştiu încotro merg, mă las dusă de instinct, ştiu că micul domeniu regal
trebuie să fie pe malul mării. Ori noi, alunecăm pe străzile înguste şi
întortocheate, ca într-un marş sau galop, depinde de cât este de bună şoseaua.
Curbele foarte strânse şi în pantă te duc cu gândul că pâmântul a încremenit
într-o convulsie perpetuă în căutarea apei. Foarte mulţi castani, venerabili, flanchează drumul sau răsar peste
câte un gard. Coroana bogată face ca la umbra de pe trotuar să se refugieze
câte un trecător stingher. Ziduri din piatră, cum nu am mai văzut decât în zona
Haţegului şi pe Valea Mureşului la noi, şi a căror model se pierde în negura
timpurilor, dovedesc perenitatea unei construcţii milenare.
Căldura
evaporă orice urmă de umezeală, pe măsură ce ne apropiem de ţărm. Străzile ca
şi la noi, peticite, cu gropi şi denivelări, dar în lucru. Am văzut şi între şi
în localităţi drumurile în lucru, kilometri întregi curăţaţi aşteptau bitumul.
Se lucra pe porţiuni, un camion cu bitum şi 2 – 3 muncitori care basculau
materialul pe care apoi imediat un buldozer cu tăvălug mic îl potrivea şi
bătucea. Iar apoi, aburi fierbinţi se ridică în fuioare albe care se pierd în
cuptorul zilei. Smoala şi zgura au un miros înecăcios, filistin.
Micile
magazine particulare răsar din ce în ce mai multe în preajma noastră semn că
suntem aproape de mare. O baterie antiaeriană, uitată din timpul celui de-al
doilea război, simbolic îndreptată spre ape, stă încă de strajă la malul mării,
e drept, mâncată de rugină pe ici pe colo, iar în loc de flori trei dale de
beton asigură postamentul. Un avertisment pentru nepoftiţi probabil. Pe măsură
ce ne apropiem de perla scoicii, adică de Centru, casele devin vile, sobre şi
elegante, buticurile - magazine de lux, bistrourile – restaurante, baruri sau
cluburi cu nume dintre cele megalomane – Market, Change, Parking, Monte Carlo, La Tempesta, multe termopane,
psicine şi maşini de lux în poartă.
Drumul
spre domeniu este de vreo 500 m, în pantă, mărginit de gherete care oferă
turistului întreaga gamă de suveniruri. De la haine, la obiecte. Unul mi-a
atras atenţia şi am zâmbit. Mamă, ia
vino, să-ţi arat ceva! Obiectul cu pricina este o cană care are pe ea o
imagine emblematică pentru decembrie 1989 – cuplul Ceauşescu la ultimul
discurs. Ceauşescu, face ochii mari. Da,
pentru că noi nu ştim să ne vindem istoria. Maică-mea dă a lehamite din
mână şi-şi vede de drum. Roxana este cu ochii zgâiţi la păpuşi. Are o privire
de căţel care cerşeşte atenţie. Nu mă lua
aşa că nu-ţi cumpăr nimic, ai casa plină de jucării şi de Barbie, aşa că pas...mă
depărtez repede până nu începe nu înceapă să se roage să-i cumpăr cine ştie
ce.
Miroase a baiţ
de lemn, a haine, a pizza şi a trandafiri
- să nu uităm totuşi, Bulgaria este supranumită şi Ţara esenţelor de
trandafir. Interesant este că mirosurile nu se amalgamează cum se întâmplă prin
bazarurile sau pieţele orientale, ci le simt distinct, pe fiecare, în funcţie
de dugheana pe lângă care trec. Noroc că fetelor nu le este încă foame sau nu
au cine ştie ce alte pofte bizare că nu aş scăpa cu una cu două, mai ales că eu
sunt banca.
Nostalgii încremenite în piatră
De
departe, realizez că aleea se închide cu un gard de fire forjat şi bănui că
suntem în apropierea intrării pe domeniile regale. Un anunţ trilingv ne aduce
la cunoştinţă că putem trece de gard doar dacă plătim 10 leva. Plătim că n-avem
ce face doar pentru asta eram acolo. Până la intrarea propriu-zisă sunt cam 20
de metri. Intrarea imită întrucâtva o poartă regală deşi are ancorată de ea o
mină marină din timpul celui de-a doilea război mondial, asemeni unui bolovan
menit să asigure stabilitatea. Nu-mi place imaginea şi întorc capul. Pereţii
scunzi, circa 70 cm înălţime, din piatră aşezată în straturi şi pe care timpul
pare să le fi sudat, flanchează drumul; în stânga – Grădina Botanică la
intrarea căreia se buluciseră două grupuri gălăgioase de turişti ruşi, unde
altă dată artiştii se întâlneau în saloane de artă sui generis, în dreapta
grădinile Palatului.
Regina
Maria avea să viziteze Balcicul după ce Cadrilaterul a revenit României ca
recompensă pentru participarea la Primul Război Mondial, în 1921 şi a doua oară
în 1924. Balcicul mai aparţinuse României, o scurtă perioadă de timp, între
1913 şi 1916. Romantică, cu amintiri, trăiri intense şi doruri iremediabil
sădite în sufletul său mare, Regina s-a îndrăgostit de aceste locuri. Cred că
rădăcinile îşi spuneau cuvântul, nostalgia după parcurile, peisajele aspre şi
ceţurile Angliei a făcut-o să vadă în Balcig un posibil colţ de ACASĂ, un acasă
altfel decât cel găsit în ţara de adopţie. Şi cum de mult îşi dorea o reşedinţă
de vară pe malul mării, se pare că Balcic a fost cel care i-a intrat la suflet.
Avea să cumpere morile de apă, viile şi parcurile care împreună însumau circa
35 de hectare, iar un an mai târziu va cumpara pentru grădinile palatului vase de piatră, 110 pomi fructiferi,
sălcii şi plopi. Platanii, ficuşii şi stejarii vor veni mai târziu. Domeniul a fost construit şi amenjat între 1924 şi 1927, an în care Regele
Ferdinand se stingea în braţele iubitei sale regine.
Cu toate
acestea, ceea ce surprinde, frapează, uimeşte, te fură şi te atrage este
aranjamanetul grădinilor aşezate în terase care se suprapun când paralel, când
în unghi drept, când pe diagonală, unghiuri amortizate fie de câte o cădere de
apă, fie de o moară de apă sau de câte un patio răcoros ori de trepte şi poteci
înclinate sub diverse unghiuri, concept care aparţine arhitectului elveţian
Jules Janin şi căruia această Semiramidă
celtă altoită pe un vlăstar german în pământuri româneşti avea să-i arate
gratitudinea, încrustând în marmură câteva cuvinte care se găsesc încă aici: Lui Jules Janin care a relizat visul meu
prin prezenta grădină. Maria.
Insolitul
domeniilor constă nu doar în arhitectura labirintică a grădinilor ci şi în
faptul că din ordinul Reginei aveau să mai fie construite aici nu mai puţin de
130 de vile pentru anturajul său destul de numeros şi heterogen şi care astăzi
s-au transformat în adevărate vile de lux care poartă nume poetice: Suita,
Craing, Izbânda, Ciuperca ş.a. Este un labirint în care logica nu este de găsit
decât la nivelul subtil al simţurilor. Dacă vrei să te aventurezi poţi să o
faci fără teama că te vei rătăci. Nu poţi ieşi decât în două locuri, la şosea
sau la mare. Zecile de trepte, în sus şi în jos, te poartă printr-o poveste gen
Alice în Ţara Minunilor. De după fiecare copac poate apărea Regina de Pică,
Pălărierul sau ariergarda Regelui de Inimă Roşie. Şi toate poartă denumiri
insolite: Fântâna de Argint, Gradina lui Alah, Săgeata albastră, Izvorul sfânt,
Grădina Ghetzimani, Templul apei, Aleea Valului Albastru, există chiar şi o
Punte a suspinelor care trece peste cascadă şi uneşte cele două părţi ale
domeniului (se spune că că dacă treci puntea cu ochii închişi şi îţi pui o
dorinţă aceasta se va îndeplini foarte repede!), Aleea Vinului unde tronează
mândra Crama Reginei, Tronul, Aleea secolelor, Grădina Labirint.
Măreţia
platanilor, a castanilor şi a ficuşilor, a pinilor şi a salcâmilor, a nucilor
şi a merilor daţi în pârg, aduc răcoarea binecuvântată sufletelor noastre.
Micul patio care străjuieşte cascada este delimitat de arbuşti decorativi,
numără nu mai puţin de 9 ronduri poligonale, dinamizează atmosfera – pereţi
albi, acoperişuri joase, ferestre şi uşi maro şi verdele naturii într-un hohot
multicolor acopaniind parcă zgomotul căderilor de ape. Ambinetul, aşa cum am
mai spus, ilustrează o ascunsă dar puternică legătură sufletească cu originile
Reginei, aerul englezesc are un impact subtil, la graniţa dintre conştient şi
inconştinet de fapt un mesaj subliminal – dorul de casă. Frumuseţea sălbatică,
ordonată în păinejenişul de alei şi trepte, rigole cu apă, vasele antice de
ceramică din capul scărilor ori ale aleilor vorbesc limba simţurilor în care
eşti antrenat treptat ca mai apoi să nu te mai poţi desprinde de ele. Deşi
toate acestea au fost proiectate de Janin, ele au fost desăvârşite, în peste 8
ani de muncă, de celebrul arhitect horticol Carol Gutman care a adus plante din
Spania şi Italia, dar şi din Asia Mică din dorinţa de a sublima nevoia de
exotic, european şi autohton.
Piatra pe
care calci are o încărcătură aparte datorită miilor de paşi neştiuţi, rătăciţi
pe aleile singuratice în căutarea unei copilării şi adolescenţe definitiv
abandonate în dimensiunea amintirii dar fără de care nu am putea exista. Limita
real – ireal găseşte aici limbajul sufletului rămas asemeni lui Heathcliff şi a
lui Catherine să bântuie întru Veşnicie în căutarea iubirilor pierdute. Dacă
închizi ochii poţi auzi huruitul caleştilor ori sforăitul motoarelor înecate în
câte un hârtop şi simţi chiar saţietatea călătorului ajuns, în sfârşit, la
destinaţie.
Ingeniosul sistem hidraulic face să acţioneze
moara şi apa cade clipocind şi aduce umezeala de care avem nevoie pentru a nu
ne sufoca în cuptorul unui fierbinte sfârşit de iulie. O pală de vânt stârneşte
un nor de praf care se prăvale devorator asupra noastră şi ne face să închidem
ochii instinctiv. Pfui, Roxana
scutură capul strâmbându-se. Hai repede
să intrăm, strigă mama după mine.
Locul în care îţi doreşti să te regăseşti pe tine
Castelul
sau Cuibul liniştit cum îi spuneau turcii, este mai de grabă un conac cu o
arhitectură atipică pentru regiune, o combinaţie interesantă între stilul
mediteranean, maur şi turco-bulgăresc, ceva între 1001 de nopţi, Alhambra şi Anatolia.
Combinaţia de alb, lemn, piatră sedimentară şi ţiglă roşie. Puţini ştiu însă că
Regina Maria a vizitat Balcicul a doua oară, în 1924, la insistenţele
pictorului Alexandru Satmari, unul dintre protejaţii săi, în căutarea unui loc
care să devină aşa cum am citit undeva, Mecca artiştilor plastici.
Conacul,
mi se pare mai corectă formularea decât castel sau palat, fost proiectat de
către geniul arhitecturii româneşti din perioada respectivă, Emil Guneş,
reprezentant al Art Deco-ului românesc şi care avea să folosească ingenios
denivelările terenului pentru a realiza un ansamblu pitoresc. Pe lângă Cuibul
liniştit s-au ridicat şi câteva anexe – Vila Dalga sau Pavilionul Prinţului
Niculae, Casa Intendentului, Pavilionul de odihnă, Pavilionul Administraţiei,
Salonul Cinematografic, Clădirea Corpului de Gardă, Pavilionul Grănicerilor sau
Pavilionul Principesei Ileana. Antreprenor a fost Amerigo Furlani din partea
celor care au concesionat contractul de construcţie, firemele italiene Agostini
Fabro şi Giovanni Tomasini.
Circa
400.000 de turişti îi trec anual pragul şi din ce auzisem ar fi urmat ca
studenţii români de la Arte Plastice să vină, în cadrul unei Şcoli de vară, şi
să studieze aici. Dar probabil totul a rămas în fază de proiect ca mai toate
ideile bune de la noi.
Intru
oarecum dezamăgită, aşa cum păţesc totdeauna când fantezia mi-o ia razna, dar
atunci când spui Castel te gândeşti la ceva de talia unui Peleş sau a unui Bran,
nu? Acelaşi lucru l-au păţit şi nişte prieteni de ai mei cu care aveam să vin
la scurt timp după prima vizită. Şi Dragoş şi Elida căutau Castelul în interior
fiind. Dar ce este mai intens este sentimentul care te încearcă lovindu-ţi
privirea de pereţii albi: simplitatea sub forma ei stilizată - câteva trepte,
ferestre uriaşe acoperite cu perdele diafane, la fel de albe, coridoare înguste,
încăperi mici, o economie a spaţiului care respiră intimitate şi dorinţa de
linişte, de regăsirea, mai precis, a liniştii interioare.
Regăsim şi
cîteva obiecte – biroul secretaire, dulapuri de sufragerie, dulapuri de haine, chiuveta
din marmură, oglinda de baie şi cada îngropată în marmură, obiecte personale
expuse într-un mod care nu cred că ar fi fost pe gustul Reginei Maria, icoane.
Uşile din stejar masiv, unele sculpate, observ că nu mai au clanţe doar un
anunţ laconic ne avertizează să nu împingem.
Camera de
primire te întâmpină cu un aer sobru şi reţinut. Deasupra a ceva ce închipuie
figurat un şemineu sunt fotografii ale Reginei Maria şi imagini ale Balcicului,
flancate de două sfeşnice de argint şi două fotolii regale, cu pluş roşu. În
faţa ferestrelor masa de sufragerie şi mic mobilier necesar atunci când îţi
primeşti prietenii.
Ceea ce ar
trebui să fie living-ul, în termeni moderni, adăpsteşte o expoziţie de pictură
modernă ceea ce mă face să dau o bilă albă organizatorilor care folosesc
conacul aşa cum i-ar plăcea şi Majestăţii Sale. Arhitectura balcoanelor aminteşte
de cerdacurile noastre şi fără să vreau îmi revine în minte Testamentul acestei
Femei extraordinare: „Țării mele și
Poporului meu, când veți ceti aceste slove, Poporul meu, eu voi fi trecut
pragul Tăcerii veșnice, care rămâne pentru noi o mare taină. Și totuși, din
marea dragoste ce ți-am purtat-o, aș dori ca vocea mea să te mai ajungă încă
odată, chiar de dincolo de liniștea mormântului. [...] Eu am ajuns la capătul
drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veșnicie vreau să-mi ridic, pentru
ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare...Te binecuvântez, iubită Românie,
țara bucuriilor și durerilor mele, frumoasă țară, care ai trăit în inima mea și
ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă țară pe care am văzut-o
întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veșnic
îmbelșugată, fii tu mare și plină de cinste, să stai veșnic falnică printre
națiuni, să fii cinstită, iubită și pricepută. Am credința ca v'am priceput:
n'am judecat, am iubit...”
Ieşim
prin grădina englezească şi întorc de câteva ori capul spre ceea ce eu continui
să numesc conac şi pe măsură ce mă depărtez, realizez că am luat cu mine
imaginea a ceea ce a reprezentat o fărâmă din Istoria noastră.
De la înălţimea promontoriului Kaliakra salutăm Eternitatea
Între
Şabla şi Kavarna, la circa 28 km de graniţa cu România, intri în rezervaţia Kaliakra. Drumul, deviere
de la E 87, înainte să intri în Kavarna, este o bretea de 16 kilometri până la
mare, albă şi serpuieşte lin, printr-o perdea verde, sălbăticia este dacă vreţi
un port drapel a Bulgariei turistice, peste care răsar la un moment dat, ce
altceva credeţi, vârtelniţele eolienelor. Semnele cetăţii se văd de departe, nu
ruinele cum ar gândi cineva, ci statuile care punctează terestru apropierea
lor.
Ruinele
cetăţii Kaliakra au căzut pradă timpului dar şi celor care au mici dughene sau
tarabe de la care turistul rătăcit poate cumpăra câte o amintire şi cred că se
fac ceva bani atâta timp cât accesul costa 3 leva de persoană. (100 Ron = 40
leva). Totuşi, dacă ştii să le asculţi, încă au putere să-ţi povestească
istorii neştiute sau uitate de cronicarii vremii dar care au rămas în sufletul
pietrii.
Semnătura
monumentalităţii ca semn al respectului faţă de istorie, se regăseşte în multe
locuri din Bulgaria. Ceea ce am văzut eu, cel puţin. Când intri pe Valea
Pastravei te întâpină Ioan Rila, întemeietorul literaturii culte bulgare, o
statuie imensă, postată de asemenea manieră încât să fie vizibilă din toate
direcţiile din şi spre Grecia.
Cel de-al
doilea monument este compus din două teme centrale în istoria Bulgariei şi se
găseşte la Cap Kaliakra; este compus din masiva statuie a amiralului Ushakov şi
Coloana Fetelor. Alături de statutia amiralului, văd proiectul unui portic cu
12 arce, cred că din marmură alb – gălbuie care ar urma să înconjoare statuia
imensă, în fiecare arc de cerc găsindu-se câte un clopot şi imediat, firesc,
m-am gândit ce sunete se vor îngemănă peste golful Kaliakra spre plaja Bolena,
atunci când va fi furtună sau cum va fi perceput schimbul de cart rămas
prizonierul istoriei atunci când vântul va adia ceva mai tărişor. Ushakov a
rămas în istorie prin victoria, din 1791, repurtată asupra escadrilei otomane,
singurul război de acest fel de altfel din Marea Neagră, când deşi vorbim
despre o bătălie, nicio navă nu a fost scufundată iar confruntarea a fost
câştigată de Imperiul Ţarist. Tratativele de pace s-au dus la Iaşi şi modul în
care s-au încheiat acestea au stârnit îngrijorarea românilor şi poate nu
întâmplător - Mama Rusie avea să-şi întindă graniţele până la Nistru.
La circa
20 - 30 de metrii mai încolo celălalt monument, o clipă am avut în faţa ochilor
Coloana lui Brâncuşi, dar nu, este o înlănţuire de femei ce par să facă un salt
în...eternitate. Legenda, ca orice legendă tragică are şi aura ei poetică.
Kaliakra a fost capitala Ţării Cărvunei, care a cunoscut apogeul undeva pe la
mijlocul secolului al 14-lea. Poziţia strategică a acesteia a trezit interesul
turcilor care au început să o atace sistematic. La un moment dat, turcii au
pătruns în cetate iar cele 40 de tinere care se ascundeau acolo au hotărât să
nu cadă vii în mâinile acestora, aşa că si-au legat cosiţele între ele şi s-au
aruncat în mare. Dealtfel, în interiorul cetăţii aveam să descopăr şi statuia Arcaşului,
ridicată în memoria ultimului apărător al cetăţii, Ivanko, atunci când cetatea
va fi cucerită şi va intra sub dominaţie otomană pentru mai bine de două
secole.
Capul
Kaliakra, în greaca veche Bună adăpostire
(Kalli Akra), este un promontoriu care îşi iţeşte capul câţiva zeci de metri,
mai precis 70, deasupra mării. De acolo, din cel mai ridicat punct, ai o
privelişte care îţi taie respiraţia. Singurul lucru care îmi vine în minte este
că ştiau turcii şi ruşii ce ştiau atunci când au vrut cu orice preţ să îşi
extindă stăpânirea asupra cetatăţii Kaliakra. Privit dinspre Belgravo şi
Kavarna ai senzaţia că o corabie imensă, poate cea a Argonauţilor plecaţi în
legende de pe meleaguri Hiperboreene, a eşuat pe ţărmul Mării Negre, cu pupa
ridicată împungând zarea ca şi cum s-ar pregăti să înfrunte un perpetuu
pericol. Privit de pe mare, promontoriul îţi lasă impresia că jupânii locului,
Balica şi Dobrotici, au rămas să privegheze aici întru Veşnicie.
Cele 130 de trepte care leagă
cetatea Kaliakra de golful cu acelaşi nume, încă se pot vedea. Nu știu câtă
lume știe că Olatul Cărvunei avea propria flotă comercială. Poate nu
întâmplător golful ascunde în adâncurile sale unele dintre cele mai productive
ferme acvatice - crescătoriile de midii și de stridii. Localurile din zonă au
nume pitorești – Lacrimile Nimfei sau Locul Fecioarelor iar preparatele servite
sunt toate, pe bază de scoici - de la supe și ciorbe, la frigărui.
Se înnorează brusc şi nu-mi doresc
altceva decât puţină ploaie, ceea ce
avea să se şi petreacă când ieşeam din Kavarna. Cu coda ochiului privesc
plăcile de semnalizare. 4...2...1...intrăm în vamă. Deodată dispare oboseala,
plouă şi din asfalt se ridică aburi cu un pregnant miros de bitum ceea ce-mi
întoarce stomacul pe dos, dar nici o problemă, o farfurie de hamsii va face să
dispară senzaţia. Suntem ACASĂ, doar!
Ne îndreptăm spre Vama Veche. La ieşirea din Mangalia expoziţia Bateriei Antiaeriene
Portul Mangalia
Păduri de eoliene ne-au însoţit aproape tot drumul
Arhitectură veche cu...măgăruş
Balcic
Locuri de parcare amenajate
Coborâm spre Castel
Pavilionul Administraţiei transformată în punct infoturistic şi cazare
Grădina Sf. Martin
Detaliu din gradina Sf.Martin
Una din numeroasele scări ăn Labirint
Puntea suspinelor
Detaliu cascadă de pe Puntea suspinelor
Sus în Labirint
Detaliu Grădini cu parte din Crama reginei
Mergem spre Castel
Vedere din cerdac
Imagini din interiorul Cuibului Liniştei
Prin Grădininile suspendate
Plecăm din Balcic
Cap Kaliakra
Pe drumul către casă
Gabi,am citit cu mare placere articolul.Se subantelege talentul tau in ale scrisului.Ai redat trairile intr-un mod care a transmis emotie.
RăspundețiȘtergereFelicitari!
Gianina Milascon
Trebuie sa mai fac ceva in afara astrologiei altfel ma blochez...trag tare ca am 2 carti de terminat...Te pup si plimba-te pe blog ca vei gasi lucruri interesante.
RăspundețiȘtergereAstrele fie cu Voi!